Recensie: De stenen getuigen, Tjarko Evenboer

Een vuistdikke thriller over een bijzondere archeologische vondst, dat trekt mijn aandacht al snel. En dan ook nog een vondst die betrekking heeft op een fascinerend deel van de geschiedenis, de gebeurtenis die in de Bijbel wordt beschreven als de zondvloed. Wat als er overtuigend bewijs gevonden zou worden dat dit Bijbelse verhaal daadwerkelijk heeft plaatsgevonden? In de thriller De stenen getuigen maak je het mee, en lees je vervolgens hoe een machtige organisatie er alles aan doet om de waarheid verborgen te houden.

Heeft er ooit een wereldwijde vloed plaatsgevonden? Bijzonder is dat er in heel veel culturen wereldwijd wel een mythe over een grote overstroming te vinden is. En iedereen met een beetje bijbelkennis weet natuurlijk van de ark van Noach, het vaartuig waarmee hij en zijn gezin de vloed overleeft zouden hebben. Voor hoofdpersoon Roderik Frederiks, een nuchtere Amsterdamse rechercheur, is de Bijbel echter vooral een boek vol mythes. Hij heeft een hekel aan religies, is geïnteresseerd in filosofie, maar bovenal een gepassioneerd politieman. Hij is een beetje een solist, wat hem niet bepaald geliefd maakt in zijn team.

Zijn nieuwste onderzoek richt zich op de dood van een professor. Engelbert van Ameide is vermoord, en al snel komt Roderik erachter dat hij bezig was zich te verdiepen in een geheime archeologische vondst. In de jaren ’70 zou er in Turkije een serie kleitabletten gevonden zijn die nieuw licht werpen op de wereldwijde vloed die in de Bijbel beschreven wordt. Maar met dat Roderik dieper in deze zaak verzeild raakt, merkt hij dat hij van diverse kanten wordt tegengewerkt. Die tegenwerking gaat erg ver, en zorgt er uiteindelijk zelfs voor dat hij op non-actief wordt gesteld. De dochter van de professor weet hem ervan te overtuigen de zoektocht naar de waarheid op eigen initiatief voort te zetten.

De stenen getuigen heeft alle ingrediënten van een thriller in de stijl van Dan Brown. Een geheim uit een ver verleden dat de wereldbeschouwing van velen overhoop kan gooien, een complot door een machtige organisatie, moorden, en een wat argeloze maar dappere hoofdpersoon die alles op alles zet om de waarheid te achterhalen. De (christelijke) auteur Tjarko Evenboer mengt spanning, geschiedenis, filosofie, religie en spiritualiteit tot een pakkend verhaal dat je, eenmaal begonnen, niet naast je neer kan leggen. Een echte pageturner dus. Extra leuk is dat de thriller zich op enkele bekende plekken in Nederland afspeelt. In het laatste deel verplaatst de actie zich naar Turkije, voor een spannende ontknoping.

Enige minpuntje is eigenlijk dat het verhaal naar mijn idee nog wat sterker was geworden door een extra strenge redactieslag. Er staan nu nog wat kleine schrijffoutjes in en bovenal wat teveel herhalende zinsconstructies. Maar de spanning en de opbouw van het boek maken dat je dat gegeven al snel naast je neerlegt. Uiteindelijk overtuigt het talent van de auteur, een talent om een boeiend, geloofwaardig én origineel verhaal te vertellen.