Recensie: De voddenkoningin, Saskia Goldschmidt

Na het wervelende succes van haar roman De hormoonfabriek, waarvan de filmrechten inmiddels zijn verkocht, was het een tijdje stil rondom Saskia Goldschmidt. Een vintage jurk bracht daar verandering in; het was de inspiratie voor haar meest recente roman De voddenkoningin. In het naoorlogse Amsterdam heette vintage nog gewoon tweedehands en trok menig consument zijn neus op voor deze ‘oude meuk’. Toch weet hoofdpersoon Koko – geïnspireerd door Laura Dols, eigenaresse van de gelijknamige boetiek in de Negen Straatjes – te floreren in de tweedehands kledingbusiness. We volgen haar decennialang, totdat alles wat ze heeft opgebouwd verloren gaat.

Koko Kwast groeit op zonder vader in het naoorlogse Amsterdam. In het leven van haar en haar piepjonge moeder staan twee dingen centraal: kleding en de hunkering naar liefde. Koko’s moeder is een behendig naaister en leert haar dochter al vroeg het vak. Door haar continue zoektocht naar mannelijke aandacht is Koko vaak alleen thuis, waardoor ze haar naaitechnieken urenlang alleen leert verfijnen. Ze naait poppenkleertjes en minidecors, terwijl haar moeder jaagt op de volgende foute man.

Na de dood van haar moeder rolt Koko in de hippiescene, waar ze haar zelfgemaakte kleding verkoopt en goede handel op de markt inkoopt, repareert en weer verkoopt. Amper volwassen is ze al een bekende naam bij de voddenboeren. Overal waar ze komt is ze op zoek naar ‘handel’. Al snel weet ze met haar tactisch zakelijke inzicht en haar gevoel voor trends de Amsterdamse tweedehandsmode op de kaart te zetten. Ze opent haar eigen winkel, Koko’s, en stylisten, fashionista’s en modeontwerpers weten haar goedlopende zaak al snel te vinden.

Toch is er niet alleen maar succes. In de jaren tachtig komt aids ineens in beeld, waardoor haar beste homovrienden Billy en Barnie – die normaal als levend kunstwerk door Amsterdam lopen – beide worden getroffen. Tijdens een tripje naar de Verenigde Staten krijgt ze een korte relatie met een Amerikaan, die alles aan haar probeert te veranderen. Wanneer ze zwanger blijkt, keert ze terug naar Amsterdam en kiest ze voor een abortus. En alsof dit nog niet genoeg is, moet ze door de toenemende concurrentie zelfs haar winkel sluiten…

Op sublieme wijze weet Goldschmidt deze ‘voddengeschiedenis’ te vertellen. Details over franjes, kant, pailletten en ruches zijn er in overvloed, waardoor je de stof bijna aan kunt raken. De reis door de tijd is zo levendig, dat je je de ene keer waant in een bloemetjesbroek en dan weer in Italiaanse jaren vijftig schoenen. Het is een reis door de tijd, over de voordeeltjes en de tegenslagen die een jonge vrouw bij de opbouw van haar kledingzaak tegenkomt. Het zijn de onverwachte succesvangsten, zoals de jurken van een pianiste, maar ook de nare uren in een bar met een dronken voddenboer die uit is op meer dan alleen de verkoop van kleding. Het is een geschiedenis zo levensecht, dat De voddenkoningin haast een biografie had kunnen zijn.

De karakters die het eenzame leven van Koko opfleuren geven het verhaal precies dat beetje kleur dat het ook echt wel nodig heeft. De creepy stiefvader, de lieve collega, de overbezorgde Amerikaan en de kantklossende oma – om maar wat voorbeelden te noemen – maken het verhaal net even uitdagender en zorgen ervoor dat je blijft lezen op het moment dat het verhaal weinig meer omvat dan weer een verhaal over het vinden van de perfecte kledingvangst.

Wat eigenlijk écht miste in De voddenkoningin was het onverwachte. Vanaf het begin wordt er gehint op het verval van Koko’s, maar het daadwerkelijke einde heeft helemaal niet zoveel om het lijf. En ondanks de zware onderwerpen – mishandeling, aids, abortus – weet het niet echt een emotionele snaar te raken. Goldschmidt is echter wel een kei in het vertellen van een verhaal en weet met haar pakkende schrijfstijl iedere lezer mee te voeren van de voddenbalen in de loodsen naar de glamourkleding in de rekken.

De voddenkoningin / Saskia Goldschmidt / Cossee / Paperback: 19,95 / Ebook: 13,99