RecensiesSpanningThrillers

Recensie: Het Amazoneverbond, Ad van de Lisdonk

Het Amazoneverbond is het debuut van schrijver Ad van de Lisdonk, die ontdekt werd door de lezers van crowdfundingsite TenPages. Dankzij het enthousiasme van de bezoekers van die site werd zijn boek gepubliceerd bij uitgeverij De Crime Compagnie. De hooggespannen verwachtingen worden niet helemaal waargemaakt, vooral vanwege de typische tekortkomingen die je vaker bij debuten ziet.

Het verhaal begint met de dood – of is het moord? – van de populaire politica Claire van Ruysdael, die op het punt staat te worden gekozen tot minister-president van Nederland. Inspecteur John Engles vertrouwt het zaakje niet en gaat ondanks tegenwerking van zijn superieuren verder met het onderzoek. Hij komt een geheim genootschap op het spoor dat wel wat middelen in huis heeft om een moord een doodgewoon ongeluk te laten lijken. Het genootschap, opererend onder de omineuze naam ‘Amazones’, is een al eeuwenlang bestaande militante feministische organisatie die zich tot doel gesteld heeft om meer vrouwen aan de top te krijgen. Daarbij ontzien ze niets of niemand en gaan ze zelfs zover om de wereldvrede op het spel te zetten.

Inspecteur Engles gaat samen met zijn collega Laura en vriend Diederik (bijgenaamd Dee, of DD – naar zijn favoriete cupmaat) op zoek naar de mogelijke dader(s) van de moord. Daar komt een hoop creativiteit bij kijken, want uiteraard beschikken de Amazones over een machtige organisatie. Gelukkig krijgen ze hulp van een andere invloedrijke partij, die een persoonlijke rekening te vereffenen heeft met de vrouwen. Tussendoor praten de hoofdpersonen heel wat af over de positie van vrouwen in de maatschappij en de geschiedenis van de Amazones, wordt er geregeld de liefde bedreven en staan er op elke hoek van de straat mogelijke vijanden op de loer.

De eerste helft van het boek is wat lastig door te komen. Vooral de soms eindeloze beschrijvingen van de verschillen tussen mannen en vrouwen zijn weinig verrassend. Ook had er nog wel wat geschrapt mogen worden in een aantal nietszeggende dialogen, die de vaart geregeld uit het verhaal halen. Daarnaast maakt de in dit boek veelgebruikte populaire spreektaal het moeilijk om deze thriller echt helemaal serieus te nemen. Gaandeweg krijgt het boek gelukkig meer vaart en wordt er sneller naar een ietwat verrassende ontknoping toegewerkt.

De conclusie: er valt nog genoeg te leren voor de auteur, die reeds heeft aangekondigd aan een vervolg te werken. Hopelijk wordt dat vervolg half zo lang en dubbel zo pakkend. Van de Lisdonk laat met Het Amazoneverbond zien dat hij een spannend verhaal kan verzinnen, maar het ook daadwerkelijk spannend, boeiend en beknopt opschrijven blijkt in de praktijk nog behoorlijk lastig.

Het Amazoneverbond / De Crime Compagnie / € 17,95

Review: 1 van de 5