Recensie: Laat mijn hand niet los, Michel Bussi

De Franse top-auteur Michel Bussi is onder de Nederlandse thrillerlezers nog een grote onbekende. En dat terwijl hij met 450.000 verkochte boeken in 2013 op de 8e plek van de best verkopende Franse auteurs stond. Hoog tijd dus dat het Nederlandse publiek met deze schrijver kennis maakt, vond ook uitgeverij Signatuur. Laat mijn hand niet los is het eerste boek van Bussi dat in Nederlandse vertaling verschijnt.

Laat mijn hand niet los, het zevende fictieboek van de aan een universiteit docerende Bussi, speelt zich in zijn geheel af op het paradijselijke Franse eiland Réunion, voor de westkust van Afrika. Op het eiland wonen ruim 800.000 mensen uit een veelheid aan volken en rassen, Fransen, maar ook Portugezen, Chinezen, Indiërs en Afrikanen. Die veelzijdigheid speelt een grote rol in Bussi’s thriller. Maar de hoofdpersoon is een Franse toerist, die, zo blijkt later, niet voor het eerst op het eiland is.

Samen met zijn jonge bloedmooie vrouw Liane en dochtertje Sofa brengt Martial zijn vakantie door op het zonovergoten eiland. Ze liggen vooral aan het zwembad en niets lijkt hun welverdiende vakantierust in de weg te staan. Tot Liane plotseling verdwijnt. Martial treft haar niet in haar slaapkamer aan, wel zijn vaag bloedvlekken te zien en lijkt het alsof er een worsteling heeft plaatsgevonden. De politie wordt gewaarschuwd en stelt een onderzoek in. Eerst werkt Martial volledig mee aan het onderzoek, maar binnen enkele uren verandert dat en al snel slaat hij met zijn dochtertje op de vlucht, juist voordat er sporen gevonden worden die in de richting van Martial zelf wijzen. Heeft hij zijn eigen vrouw ontvoerd of zelfs vermoord?

Het hotelpersoneel legt verklaringen af waaruit zou blijken dat Martial misschien wel niet zo onschuldig is als gedacht. De politie zet een klopjacht op touw en het net sluit zich al snel rond de voortvluchtige. Politiekapitein Aja Purvi voert de regie, maar als resultaten uitblijven en er zelfs meerdere slachtoffers vallen neemt een hogere politiebeambte de zaak over en worden de elite-eenheden ingevlogen. Terwijl die zich en masse op Martial richten, ontdekken Aja en haar ondergeschikte Christos dat er mysterieuze banden uit het verleden zijn tussen Martial en het eiland, en wordt duidelijk dat ook het hotelpersoneel meer weet dan ze eerder verklaarden. Zo ontrolt zich een spannende achtervolgingsthriller waar onschuldige levens én de waarheid op het spel staan.

De korte hoofdstukken zorgen dat je al snel door het verhaal gegrepen wordt. Bussi bespeelt de lezer met vaardige hand en geeft je afwisselende inkijkjes in de gedachten en gezichtspunten van de belangrijkste hoofdpersonen. Dat zorgt ook voor een goede opbouw van de spanningsboog, met op de juiste momenten vertragingen en dan weer plotselinge versnellingen.

Bussi dompelt je bovendien helemaal onder in de cultuur, natuur en sfeer van het kleine en wat benauwende eiland Réunion. Een spannende achtervolgingsscène op de flanken van de vulkaan vormt het hoogtepunt van de thriller en geeft een blik op de kwaliteiten van de auteur. Hij grijpt je bij je nekvel met een goed in elkaar stekend verhaal waarvan je de afloop absoluut wilt te weten komen. Jammer is dat de ontknoping dan weer van een iets minder hoge kwaliteit is. Instinctief bespeur je dat de schrijver hier misschien nog wel meer uit had kunnen halen, nu voelt het wat afgeraffeld aan en lijkt het erop dat de eindjes iets te makkelijk aan elkaar geknoopt worden. Desalniettemin een prima thriller die nieuwsgierig maakt naar de andere boeken van deze Franse auteur.