Recensie: Neem een geit, Claudia de Breij

Claudia de Breij is veertig, zo’n beetje halverwege haar leven en op zoek naar levenslessen voor gevorderden. Want wie leert je nu eigenlijk hoe je moet leven? Je leert van je ouders of verzorgers als kind de meeste basisvaardigheden, maar van wie leer je eigenlijk over die andere zaken, zoals volwassen worden, trouwen, kinderen krijgen, carrière maken of opnieuw beginnen? Gelukkig, en meteen een belangrijke levensles, hoeven we het niet allemaal alleen te doen. Al die kennis zit immers in de hoofden van anderen die het al eens hebben meegemaakt. De Breij besloot die levenslessen te verzamelen en ging op bezoek bij o.a. Hanneke Groenteman, Hans Wiegel, Willeke Alberti en Paul van Vliet. Dit resulteert in Neem een geit, een boekje met veel wijze lessen en een lekkere humoristische inslag.

We kennen Claudia de Breij natuurlijk allemaal als cabaretier, presentatrice, tafeldame bij DWDD en vooral van de tranentrekker Mag ik dan bij jou.  Schrijven kan ze echter ook als de beste en in haar meest recente boek Neem een geit komt, ondanks de serieuze ondertoon, toch weer de voor haar zo vanzelfsprekende humor om de hoek kijken.

Want levenslessen zijn niet alleen maar serieus. En stiekem lopen we allemaal tegen dezelfde onzekerheden en (soms gênante) angsten aan. We hoeven het allemaal echt niet alleen uit te zoeken: De Breij sprak voor haar boek met een breed gezelschap aan ‘belegen’ bekende Nederlanders, die met een hoofd vol levenslessen terugkijken op het verleden en uitkijken naar de toekomst. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om nooit een compliment voor je te houden, ruzie te maken, je eigen aandeel in mislukking te zien en je te verzoenen met wie je bent geworden. Natuurlijk moet je in therapie. En er vooral ook weer uit. Leer vragen. Nee zeggen. En neem vooral een geit – een levenslesje van Hanneke Groenteman tegen stress.

De één na de andere tip, truc en door schade en schande wijs geworden les vliegt over het papier. De levensdeskundigen kunnen er wat van. Soms geïnspireerd door een tv-persoonlijkheid, familielid of verre vriend. Het maakt allemaal niet uit: ze zijn heerlijk om te lezen. De fanatiekeling zal zich misschien zelfs wapenen met pen en notitieboekje of marker, om de mooie lessen te vereeuwigen voor de eigen collectie. Persoonlijke favoriet was die van rapper Typhoon: neem elkaar niet voor lief. Natuurlijk is deze levensles bijzonder simpel, maar zoals met alles in het leven geldt hier ook de kracht van herhaling.

Naast de humoristische knipoog geeft De Breij ook een mooi achtergrondportret van haar levensdeskundigen. Zo vinden de meesten dat ze helemaal niet zoveel weten, nog steeds van alles leren en fouten (blijven) maken. Het is mooi dat dit menselijke portret ook onderdeel is geworden van Neem een geit. Het maakt de levenslessen nog dieper, geeft het boek meer karakter en maakt het geheel uiteindelijk een stuk waardevoller.

Al met al maakt de humoristisch vlotte pen, afgewisseld met de serieuze boodschap, Neem een geit tot heerlijk leesvoer. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het boek al weken in de bestseller top 60 staat. Iedere volwassene die zichzelf nog een beetje wil opvoeden, bijschaven of zichzelf even moet herinneren dat niet elk wiel opnieuw uitgevonden hoeft te worden: ga dit boek kopen! Je krijgt er geen spijt van.

Neem een geit / Claudia de Breij / Lebowski / Hardcover €19,99 / E-book €4,99