Recensie: Open zee, Catherine Poulain

Wat drijft de jonge vrouw Lili vanuit Frankrijk naar het verre en ruige Alaska, om daar te gaan zeevissen? Helemaal beantwoord wordt die vraag niet in Open zee, het debuut van de Franse schrijfster Catherine Poulain. Maar minstens zo belangrijk is de vraag wat ze daar aantreft. Een keiharde mannenwereld waarin ze zich ternauwernood staande kan houden. Open zee is het fascinerende verslag van die strijd.

Het einde van de wereld, zo zou je Kodiak in Alaska kunnen omschrijven. Toch is het er nog verrassend levendig. Het ligt op een eiland aan de zuid-westkant van Alaska. Kodiak is het middelpunt van de visserij in dit gedeelte van de wereldzeeën. Iedereen die hier woont en werkt is of een afstammeling van de oorspronkelijke bewoners van Alaska, of een tijdelijke arbeidskracht die werk zoekt op een van de vele schepen die vanaf hier uitvaren. Op een dag komt de jonge Lili uit Frankrijk in het stadje aan. Veel weten we niet over haar voorgeschiedenis, en ook gaandeweg het boek blijft haar vroegere leven in nevelen gehuld.

Ze weet een plekje te bemachtigen op een vissersboot, ondanks dat ze geen arbeidsvergunning heeft. In dit deel van de wereld gelden andere regels en wetten. Ze moet zich bewijzen, als nieuwkomer en beginner op het gebied van vissen, maar ook zeker als vrouw in een wereld die door mannen gedomineerd wordt. Haar schichtige, breekbare uiterlijk helpt ook al niet mee om haar meer aanzien te verschaffen. Toch bezwijkt ze niet en weet ze langzamerhand bij de mannen op de boot respect af te dwingen.

Hoe langer het visseizoen duurt, hoe meer Lili haar bestemming lijkt te hebben gevonden. Het vissen zit haar in het bloed, de boot wordt haar veilige haven. Net als de mannen heeft ze moeite om aan land te aarden, tijdens de periodes dat er niet gevist wordt. Drank is een makkelijke afleiding. Voor Lili zit de afleiding echter vooral in een van haar collega’s op de boot, de stevig gebouwde, ongenaakbare Jude. Ze komt hier echter niet om verliefd te worden, en al helemaal niet om een relatie op te bouwen. Tegelijk moet ze op een gegeven moment erkennen dat in dit ruwe leven aan boord ook geen toekomst zit. Een pijnlijk leerproces.

Lili is een personage dat tussen twee werelden in lijkt te leven. Haar verleden in Frankrijk tekent haar, het leven, werk en de mensen in Kodiak lijken haar op alle fronten af te willen stoten. Alleen op de boot, op open zee, is ze thuis en in haar element. Ze weigert toe te geven aan de maatschappelijke druk om te settelen, huisje, boompje en beestje is haar toekomst niet, of dat wil ze in elk geval niet. Maar wat dan?

Gedetailleerd en beeldend beschrijft Catherine Poulain het leven aan boord van een vissersboot en de ruige samenleving van Kodiak. Aan het begin van de roman is het even wennen aan al de visserstermen (aan het eind van het boek vind je een woordenlijst). Al snel raak je echter geboeid door het verhaal en de personages. De auteur neemt je mee naar een bijzondere wereld waarin geen plek is voor comfort, luxe of rust. Een plek die alles van je vraagt om te overleven en waar alle zekerheden zijn weggevallen. Een louterende ervaring, uiteindelijk ook voor het hoofdpersonage.