Stern - Thomas Heerma van Voss
LiteratuurRecensiesRomans

Recensie: Stern, Thomas Heerma van Voss

Ook als je voor jouw gevoel nooit iets verkeerd hebt gedaan en je je leven met veel precisie hebt ingericht, kan alles langzaam instorten. Het gebeurt Hugo Stern. Wanneer hij met vervroegd pensioen gestuurd wordt en hij zijn baan als leraar niet meer mag uitvoeren, begint de basis onder Sterns bestaan onafwendbaar af te brokkelen. Hugo Stern is de onopvallende grijze muis en hoofdpersoon in de tweede roman van Thomas Heerma van Voss.

Koop dit boek: Ebook Papieren boek

Heerma van Voss weet met een aantal rake elementen het leven van Stern neer te  zetten. Sterns enige vriend tijdens zijn studietijd in Londen was een zwijgzame Koreaan die zodra het kon terug ging naar Korea en nooit meer van zich liet horen. Sterns zoon praat amper nog met zijn vader en zijn vrouw schrijft een roman over hun problematische gezinsleven. Zelfs Sterns teckel heeft op een dag de benen genomen om nooit meer terug te keren.

Stern is een goed geschreven en zorgvuldig opgebouwde roman. Heerma van Voss weet met mooie zinnen direct een situatie te schetsen of een gevoel te beschrijven:

“Halve verplichtingen werden hele excuses om niet langer met Hugo te praten.”

Door gebeurtenissen uit het verleden van een 18-jarige Hugo te verweven met Hugo’s huidige leven als zestiger vallen de stukjes die Sterns leven vormen langzaam op hun plek. En merk je ook dat de pogingen die Stern doet om alle zorgvuldig geplaatste stukjes krampachtig op hun plek te houden, tevergeefs zijn. Langzaam verliest hij de grip op zijn leven. Thomas Heerma van Voss bouwt dit passend traag en treffend op, waardoor alles aan het einde op een schrijnende manier samenkomt.

Voor de roman heeft Thomas Heerma van Voss inspiratie gehaald uit zijn eigen leven en de omgeving waarin hij leeft. Ook hij heeft op zijn achttiende een tijdje in Londen gewoond: de gevoelens van eenzaamheid en overleven in een grote onbekende stad heeft hij Stern meegegeven. Verder speelt een bowlinghal een prominente rol in de roman: het is de enige plaats waar Hugo Stern en zijn zoon nog samen zijn en pogingen doen tot communiceren. Heerma van Voss woont zelf op loopafstand van bowlinghal Knijn in Amsterdam, de sfeer vond hij goed passen bij het leven van Hugo Stern. De wijk waar Hugo Stern met zijn gezin woont is een straat in Amsterdam Oud-Zuid. Goed bekend bij Thomas Heerma van Voss, hij groeide zelf op in deze wijk. Het putten uit eigen emoties en kennis over specifieke locaties is slim: het maakt het verhaal en zijn karakters zeer geloofwaardig.

Stern is geen feel good roman voor bij het zwembad met je tenen in het warme water en je verstand op nul, maar wel een roman voor de liefhebber van mooie zinnen en een hoofdpersoon die onder je huid kruipt.

Stern / Thomas Rapp / paperback € 16,90 / ebook € 12,99