Recensie: Vive la France, Linda van Rijn

Wanneer het zomerseizoen langzaam dichterbij komt, verschijnen als vanzelfsprekend ook de eerste zomerthrillers weer. Bestsellerauteur Linda van Rijn kiest voor de kampeersetting in Frankrijk – toch wel één van de meest geliefde vakantiebestemmingen van de Nederlander. De vakantie van de familie De Koning wordt overschaduwd door het vreemde gedrag van vader Rob. Nadat moeder Esther en dochter Isa terugkomen van een dagje Parijs en Rob onbereikbaar is, ontdekken ze dat hij een duister geheim met zich meedraagt.

Rob, Esther en hun 12-jarige dochter Isa genieten van een gezellige kampeervakantie in Frankrijk. Ze zijn op de bonnefooi naar een camping gereden, waar Isa snel vriendinnetjes heeft gemaakt en Esther en Rob heerlijk kunnen bijkomen van het drukke werk- en gezinsleven. Al snel hebben ze contact met Ingrid en Barry, andere Nederlandse campinggasten, en de vakantie lijkt compleet. Wanneer Rob zich echter na een paar dagen vreemd begint te gedragen, continu met zijn telefoon bezig is en ineens van camping wil veranderen, beginnen de irritaties op te lopen. Rob verschuilt zich achter problemen op zijn werk, maar Esther begint zich steeds meer zorgen te maken.

Op de nieuwe camping lijkt het beter te gaan, maar ook dat is van korte duur. Wanneer Ingrid en Barry op dezelfde camping verschijnen en Esther erachter komt dat ze een open relatie hebben, voelt ze zich ineens ongemakkelijk bij het stel. En ook Rob lijkt maar niet los te komen van de stress van zijn werk. Esther en Isa vertrekken voor een moeder-dochter-dagje naar Parijs en hopen zo dat Rob in zijn eentje een beetje kan ontspannen. Wanneer ze echter terug op de camping komen doet Esther een lugubere ontdekking. Haar man blijkt een duister geheim te hebben en haar wereld komt compleet op z’n kop te staan…

Vive la France kent voor een literaire thriller wel een erg lange aanloop. Voordat de echte spanning begint heb je je als lezer al ruim de helft van het boek moeten vermaken met een voortkabbelend verhaal dat niet veel interessanter is dan de vakantieperikelen van de meeste gezinnen. Ondanks zon, wijn, zwembad en spelende kinderen, zijn er tussen Esther en Rob de nodige herkenbare frustraties. Hij kan geen afstand nemen van zijn werk en zijn telefoon, zij komt maar niet toe aan het ontspannen en de boeken die ze wilt lezen.

Pas nadat moeder en dochter hebben genoten van een shopdagje in Parijs en Rob niet komt opdagen om zijn vrouw en dochter op te halen, begint de spanning echt. Hoewel de gebeurtenissen die volgen niet direct verrassend in het thrillergenre zijn, blijkt Rob best een opzienbarend geheim te hebben. Van Rijn weet dan ook eindelijk de vaart in het verhaal te brengen en de laatste hoofdstukken lezen als een trein. Hier en daar vliegt ze in de uitwerking ervan een beetje uit de bocht, door gebeurtenissen en karakters iets te dik aan te zetten, maar vlot en vermakelijk is het wel.

Vooral door het voortkabbelende begin en de weinige onverwachte wendingen is Vive la France geen uitblinker. Het plot is behoorlijk rechttoe-rechtaan en moet het vooral hebben van de vaart in de laatste hoofdstukken. Niet geschikt voor de echte literatuurvreter, maar prima vermaak voor de ongedwongen lezer tijdens een luie vakantiedag of een dagje strand.

Vive la France / Linda van Rijn / Uitgeverij Marmer / Paperback: €15,00 / Ebook: €12,99