Inspiratie

Vooral boeken en kleding worden vanaf mobiel apparaat gekocht

Boeken is naast kleding een populaire productgroep onder mensen die via smartphone of tablet online producten kopen. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse M-commerce Monitor, een onderzoek naar online bestedingen via mobiele apparaten. In de tweede helft van 2012 kochten in totaal 1,7 miljoen mensen iets online via een mobiel apparaat. In vergelijking met een jaar eerder betekent de 1,7 miljoen een groei van 73 procent. Mobiele kopers schaffen vooral kleding aan via tablet of smartphone, 34% kocht in dit segment blijkt uit de Monitor. Op de tweede plek volgt boeken, met 24%. Andere populaire productgroepen zijn sportartikelen (20%), persoonlijke verzorging (17%) en computer hardware (16%). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14%). 6 procent van alle online bestedingen werd in 2012 via een mobiel apparaat gedaan. In heel 2012 komt de totale omzet van de verkoop van producten via smartphones en tablets uit op 560 miljoen euro, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Het is goed om te zien dat het aantal mobiele kopers groeit. Dat biedt kansen voor de online product- en dienstenverkopers. Veel retailers spelen daar al op in door gebruiksvriendelijke mobiele websites en apps te ontwikkelen. Wil je als ondernemer mee gaan met de tijd, dan kun je feitelijk niet meer om M-commerce heen.” Opvallend is dat juist de via pc’s en laptops kleinere productgroepen als boeken, sportartikelen en persoonlijke verzorging het op mobiele apparaten goed doen. Op mobiele apparaten gaat het dan ook vooral om kleinere bedragen. Gemiddeld besteden mobiele kopers 56 euro per bestelling, de helft van het bedrag waarvoor kopers via pc of laptop gemiddeld aanschaffen. Meer gegevens uit het rapport lees je op Thuiswinkel.org.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *